la red
Actualidad
Mujeres Europeas
Galeria
Fotográfica
 
 
Cap a Beijing +15
 
Calendari
 
Notícies
 
A. Dona i pobresa
B. Educació
C. Dona i salut
D. Violència
E. Conflictes armats
F. Economia
G. Poder
H. Mecanismes per a l'avenç de la dona
I. DDHH
J. Mitjans de comunicació
K. Medi Ambient
L. La nena
 
 

Documentació:
Informació ONG

Documentació:
Informació oficial

Declaració de Beijing 1995
Galeria fotogràfica Beijing 1995
 
 


 
Drets Humans de les dones a Catalunya
 
Carme Riu
Dones No Estandards

 

Des que les Nacions Unides van convocar la primera Conferència Mundial sobre les Dones (Ciutat de Mèxic,1975), s’han realitzat importants progressos vers l’assoliment de la igualtat entre homes i dones. L’accés de la dona a l’educació i a una assistència mèdica adequada s’ha incrementat, a l’igual que la seva participació en la força laboral remunerada. Tanmateix, la legislació que promou igualtat d’oportunitats entre homes i dones i respecte pels seus drets humans, ha estat adoptada a molts països. Com a resultat, importants canvis han tingut lloc en la relació entre homes i dones.

Encara, però, la discriminació contra la dona és estesa. La violència contra la dona constitueix un fenomen global. La igualtat d’accés de la dona als recursos és encara molt restringida, i les seves oportunitats per assolir educació superior o formació professional estan encara concentrades en camps molt específics. Un “sostre de vidre” continua posant difícil el desenvolupament de la dona en camps com els negocis, el govern o la política. La dona constitueix la vasta majoria del bilió de persones que viu en la més absoluta misèria, i igualment, la vasta majoria de les persones analfabetes. Les decisions que més afecten les dones continuen sent preses majoritàriament per homes.

La Declaració de Pequín i la Plataforma d’Acció adoptada per unanimitat a la IV Conferència Mundial sobre les Dones (del 4 al 15 de setembre de 1995) per representants de 189 països, ha reflectit un nou compromís internacional vers els objectius d’igualtat, desenvolupament i puja per a totes les dones d’arreu del món. Des de llavors en cada conferència de NNUU el nombre de països s’ha anat incrementant.

La Plataforma d’Acció va ser reforçada mitjançant la Declaració de Pequín, la qual reafirmà el compromís dels governs a eliminar la discriminació contra les dones i tots els obstacles cap a la igualtat. A més, els governs reconegueren la necessitat d’incloure’s aquesta perspectiva en les seves polítiques i programes. Busca promoure i protegir el ple gaudiment de tots els drets humans i de les llibertats fonamentals de totes les dones durant tot el seu cicle vital. Demana també l’establiment del principi de poder i responsabilitat compartida entre homes i dones, tant a casa com al lloc de treball, i a les comunitats nacionals i internacionals.

L’èxit de la Plataforma d’Acció requerirà un ferm compromís per part dels governs, organitzacions internacionals i institucions a tots els nivells. També requerirà una mobilització de recursos adequada a tots els nivells, així com nous addicionals recursos per als països en desenvolupament.

Tots els drets humans són universals, indivisibles, interdependents i interrelacionats. El seu gaudiment ple i igual per part de les dones i les noies ha de ser una prioritat per als governs i les Nacions Unides, i és essencial per al desenvolupament de la dona.

Els governs no tan sols s’han d’abstenir de violar els drets humans de totes les dones sinó que han de treballar activament per promoure i protegir aquests drets.

El reconeixement de la importància dels drets humans de les dones es reflecteix en el fet que té quatre parts dels membres de les Nacions Unides han esdevingut parts de la Convenció sobre l’eliminació de totes les formes de discriminació contra la dona. Tot i això, l’escletxa entre l’existència d’aquests drets i el seu gaudir efectiu provocada per una manca de compromís per part dels governs en la promoció i la protecció d’aquests drets, i el fracàs dels governs d’informar, tant les dones com els homes, sobre l’existència i el significat d’aquests drets.

La Plataforma recomana accions per:

  • Promoure i protegir els drets humans de totes les dones posant en pràctica plenament tots els instruments sobre drets humans, especialment la Convenció sobre l’Eliminació de totes les Formes de Discriminació contra la Dona.
  • Revisar les lleis nacionals per tal d’assegurar la posada en pràctica efectiva de tots els acords internacionals sobre drets humans.
  • Assegurar la igualtat i la no discriminació tant davant la llei com en la seva pràctica.
  • Assolir l’alfabetisme legal.

Catalunya durant els darreres quatre anys per promoure els drets humans de les dones ha desenvolupat estratègies, accions i actuacions i s’ha proveït d’instruments per aconseguir-ho.

Des del Govern Català existeix un organisme del Govern que dissenya, impulsa, coordina i avalua les polítiques de dones i per a les dones que desenvolupa l'administració de la Generalitat. Aquest organisme és l’Institut Català de les Dones.

Aquesta entitat a la vegada impulsa el naixement del Consell Nacional de Dones de Catalunya (CNDC) com un òrgan consultiu i participatiu. Els seus camps d'actuació tenen relació directa o indirecta amb el reconeixement del paper social i la qualitat de vida de les dones. També fa propostes sobre qüestions que afecten els col·lectius femenins. Realitza activitats, jornades i campanyes per fer visibles les aportacions de les dones a la societat i que contribueixin a la sensibilització social. I fomenta la participació de les dones en els òrgans de govern i presa de decisions.

El Consell Nacional de les Dones de Catalunya ha avançat també cap a una estructura més participativa i favorable al diàleg des de l’arribada de les esquerres al govern de la Generalitat i amb el nomenament al capdavant de l’Institut Català de les Dones d’un equip de dones amb una trajectòria anterior compromesa amb el feminisme, que ha potenciat la participació d’una gran diversitat d’associacions i grups. Amb la creació d’assemblees territorials i de comissions de treball sobre els diferents eixos del Pla de polítiques de dones del govern, alhora que dones de diferents grups del moviment i estudioses feministes, entre elles, moltes de Ca la Dona, han col·laborat com a expertes en l’elaboració de lleis propostes d’acció. Amb tot el que això té de positiu, la contrapartida negativa és que exigeix una dedicació creixent per fer sentir la nostra veu en tots aquests espais, i cal que mesurem quantes energies i temps hi podem dedicar sense que això vagi en detriment del desenvolupament del nostre propi projecte i del nostre procés de reflexió i de debat.

Cal destacar la gran tasca realitzada per l’Institut Català de les Dones (ICD), on el 29 de Juliol del 2008 es va aprovar el Pla de polítiques de dones del Govern de la Generalitat de Catalunya amb una durada de tres anys (2008-2011)

Aquest Pla disposa de més de 560 actuacions pensades per fer els canvis necessaris per aconseguir una relació més equilibrada entre dones i homes. Dins aquest Pla es recull el compromís de tots els departaments de govern.
Aquest Pla s’ha constituït gràcies a l’experiència de l’ICD, representants de les dones i el Consell Nacional de Dones de Catalunya.

El període 2007-2010 la Generalitat de Catalunya ha impulsat el programa d’agents locals d’igualtat amb la creació de l’agent d’igualtat, com a personal tècnic que dissenya i impulsa actuacions per promoure la igualtat en el treball.

A nivell autonòmic es va aprovar pel Parlament de Catalunya la Llei del dret de les dones a eradicar la violència masclista, aprovada pel Govern de la Generalitat de Catalunya el 16 d’abril de 2008, per unanimitat.

Durant el període del Nov-2008, Nov-2009 la Generalitat de Catalunya ha realitzat diferents convenis de col·laboració amb empreses establertes a Catalunya amb la finalitat de facilitar l’accés laboral a dones víctimes de violència de gènere.

Durant el període del 2007-2009 la Dirección General d’igualtat d’oportunitats en el treball ha creat un programa destinat a l’estudi i promoció de l’organització del temps i la conciliació de la vida personal i laboral, per tal de resoldre els desajustos de les estructures temporals que perjudiquen la qualitat de vida. Es fomenta la igualtat d’oportunitats, conciliació de la vida personal, familiar i laboral, sobretot pensant en les activitats i responsabilitats familiars de la dona.

En la actualitat s’està estudiant tots els punts per a la realització i redacció de la futura Llei per a una nova ciutadania i per a la igualtat entre homes i dones (actualment avantprojecte de llei amb títol provisional).

Aquest avantprojecte compta amb el suport i l’experiència del Institut Català de les Dones, la Direcció General de participació ciutadana i el Consell Nacional de Dones de Catalunya.

Aquesta nova llei pretén impulsar una major igualtat entre dones i homes, amb els valors del respecte i l’equitat, eliminant el sexisme i l’androcentrisme dins les estructures socials, culturals, econòmiques i polítiques per tal d’afavorir el desenvolupament econòmic, equilibrat i contribuint al desenvolupament del país.

Amb aquesta llei es vol promoure les aportacions i experiències de les dones i oferir el reconeixement que es mereixen.

Des de la vessant sanitària, el 2005 es va establir el V Pla d’acció i desenvolupament de les polítiques de dones aprovat pel Govern de la Generalitat de Catalunya, el 22 de Maig del 2005. Per tal d’incloure una perspectiva de gènere dins el sistema sanitari on es fomenta garantir una assistència sanitària amb perspectives de gènere evitant les desigualtats.

Des del Departament d’Agricultura i Acció Rural, existeix tot un pla dedicat a les polítiques de dones en l’entorn rural per tal d’analitzar les necessitats i mancances de les dones en l’àmbit rural, a nivell econòmic, empresarial, formatiu, i tecnològic, amb un abast de tres anys, del 2008-2011.

La Generalitat de Catalunya ha començat a treballar, conjuntament amb l’Institut Català de les Dones, per incorporar la perspectiva de gènere als comptes públics. Així, els pressupostos de la Generalitat de Catalunya consideren la perspectiva de gènere en els seus programes pressupostaris, que es concreta de dues maneres: programes específics de gènere i programes amb impacte de gènere (amb incidència directa i indirecta en el gènere, respectivament).

Des del Departament d’Economia i Finances de la Generalitat de Catalunya, es va realitzar tot un projecte basat en els pressupostos públics des de la perspectiva de gènere: per tal d’establir l’impacte diferenciat dels pressupostos sobre els homes i les dones.

Des del departament de Medi ambient i habitatge s’ha presentat el Pacte nacional per a l'habitatge 2007-2016 amb l’objectiu d’impulsar una perspectiva de gènere en la concepció i disseny dels habitatges de Catalunya.

Des del Consell Català de l'Esport s’ha instaurat un gabinet de gènere on es promou totes aquelles activitats referents a l’esport des de la perspectiva del gènere, incidint en la pràctica de l’esport i les dones que el practiquen, així com fent publicitat de les diferents activitats esportives que es duen a terme per promoure la perspectiva de gènere dins l’àmbit esportiu.

Des del Departament de Polítiques territorials existeix la Llei 2/2004, de 4 de juny, de millora de barris, àrees urbanes i viles que requereixen una atenció especial, entre d’altres objectius recull el d’utilitzar l’equitat de gènere en l’ús de l’espai urbà i dels equipaments comuns, cívics i socials. En aquest sentit, les iniciatives que tendeixen a millorar les condicions per a la implantació del transport públic i la xarxa d’itineraris per a vianants col•laboren a equilibrar les condicions de mobilitat entre tots dos gèneres. Per tant, hem de considerar que totes les propostes formulades van en la línia d’aconseguir una millor accessibilitat que afavoreixi una mobilitat diversificada i sostenible.

Des del món universitari s’han emprés diferents actuacions a favor d’una nova cultura per a la promoció de la igualtat d’oportunitats reproduint nous valors i incorporant els principis d’igualtat i no-discriminació amb la creació d’equips de treball, de projectes, i de presa de decisions amb una participació equilibrada de persones d’ambdós sexes.

Des de la Direcció General d’Acció Cívica de la Secretaria d’Acció Ciutadana del Departament de Governació i Administracions Públiques es du a terme un programa per fomentar la igualtat d’oportunitats de les dones.

Es potencia la intervenció de les dones en els moviments socials. Es contribueix al desenvolupament integral, millora de la qualitat de vida i autoestima personal. Es promou la implicació social amb una perspectiva de gènere.

L’any 2002 es va crear l’Òrgan Paritari de polítiques per a la igualtat que promou el desenvolupament de polítiques de la no discriminació i integració sociolaboral dins l’administració de la Generalitat de Catalunya, amb una Comissió Tècnica de Gènere: La Comissió tècnica de gènere de l’òrgan paritari de polítiques per a la igualtat (OPPI), que és coordina amb l’àrea de polítiques socials i té la competència de la igualtat de gènere, entre d’altres.


Carme Riu de Dones No Estandards

.